OFFICE ROKA otvára štyri témy, ktoré hýbu svetom kancelárií

OFFICE ROKA otvára štyri témy, ktoré hýbu svetom kancelárií

Pracovné priestory sú dnes témou, ktorá neobíde žiadnu firmu. Ich rapídna transformácia, a to nielen dizajnová, ale hlavne funkčná, sa nedá zastaviť. Akú veľkú plochu si prenajať v časoch hybridnej práce? Prečo uprednostniť „zelené“ budovy? Čo všetko ponúknuť v rámci vybavenia a čo je už zbytočné? Realitno-konzultačná spoločnosť CBRE pri príležitosti konania 7. ročníka súťaže OFFICE ROKA a zároveň otvorila štyri témy, ktoré odpovedajú na mnoho pálčivých otázok.

 

Počuli ste už o fenoméne „quiet quitting“? Stretli ste sa s ním vtedy, ak u vás pracujú ľudia „iba do výšky platu“. Bez ambícií, bez vôle urobiť niečo navyše, bez ochoty prísť do práce skôr alebo odísť neskôr. Bez motivácie. Pracovné priestory sú jedným z kľúčových faktorov spokojnosti alebo v prípade quiet quitting nespokojnosti zamestnancov. CBRE chce, aj v rámci projektu OFFICE ROKA, diskutovať a pomenúvať fenomény a trendy, ktoré definujú smerovanie trhu kancelárií. Spolu so štartom 7. ročníka súťaže poukazuje na štyri aspekty:

 

 

  1. Hľadanie rovnováhy

 

Azda najmarkantnejším – i keď často nedefinovaným – trendom je hľadanie balansu. Ľudia sa už naučili, že i počas home office dokážu byť efektívni. Teraz hľadajú rovnováhu medzi počtom dní odpracovaných doma a v kancelárii. Snažia sa dospieť k rovnováhe medzi pracovným a osobným životom. Nútiť ľudí pracovať „od – do“ a 5 dní do týždňa, môže viesť ku quiet quitting, prítomnizmu, v horšom prípade aj k vyhoreniu či odchodu zo zamestnania. Manažéri preto hľadajú rovnováhu v hybridných formách práce. Hľadajú budovy, ktoré sú konštruované tak, aby zlepšovali kvalitu života, zdravia i pohodu ľudí. Rezonujú pojmy ako well-being a biofília. Čoraz viac firiem však myslí aj na tieto aspekty, čo dokazuje aj Absolútny víťaz minulého ročníka OFFICE ROKA, spoločnosť METROHM Research Slovakia.

 

„O rovnováhu dbáme rôznymi spôsobmi – rannou jógou, kurzami mentálnej odolnosti, psychologickou poradňou, kvalitnými teambuildingami či flexibilným pracovným časom. Využívame tiež hybridný model chodenia do officu – počet dní nechávame na vzájomnej dohode tímov. Máme tiež spoločenskú, oddychovú aj hernú zónu a cvičiaci kútik. Najnovšie sme pre zamestnancov zariadili hudobnú miestnosť,“ opisuje Barbora Kachlíková, Office/Happiness Manager, METROHM.

 

 

  1. Udržateľnosť

 

Vedeli ste, že dve pätiny globálnych emisií CO2 idú na vrub sektoru stavebníctva? Udržateľnosť je preto aj v tomto segmente dlhodobý trend a bude stále aktuálny. Súvisí s ním cirkulárna ekonomika, teda nové materiály a filozofia „Cradle 2 Cradle“. S udržateľnosťou súvisí aj prerozdelenie štandardov kancelárskych budov, keďže sa zmenili požiadavky na ich kvalitu a vnútorné prostredie. Vznikla aj potreba vytvorenia kategórie A+ pre najmodernejšie a technicky najvyspelejšie budovy. Sprísnili sa požiadavky na lokálne citlivejší prístup k výstavbe a na rešpektovanie genius loci.

 

„Agenda ESG je pre spoločensky zodpovedné podnikanie kľúčová. Certifikované kancelárske budovy a priestory vykazujú vyššiu mieru obsadenosti ako tie necertifikované. Nová legislatíva, rastúce prevádzkové náklady a čoraz vyššie nároky sú dôkazom, že princípom udržateľnosti je potrebné venovať vysokú pozornosť aj v sektore komerčných nehnuteľností,“ udáva na margo udržateľnosti Silvia Bassadin, riaditeľka oddelenia ESG CBRE Slovensko.

 

 

  1. Kvalita prenájmu a služieb

 

Prečo by ľudia mali chodiť do „ofisu“? Firmy aj prenajímatelia sa ich snažia prilákať na kvalitné pracovné priestory. Kladú väčší dôraz na vzduchotechniku, ekológiu, dizajn a vybavenie kancelárskeho priestoru. Dôležité sú tri oblasti: kancelárie musia podporovať hybridnú prácu, musia byť komfortné, funkčné a musia umožňovať stretávanie sa a spoluprácu.

 

„S ohľadom na infláciu veľa spoločností hľadá balans medzi benefitmi a investíciami do kvalitného pracovného prostredia, respektíve do budovy ako takej. Napríklad, optimalizácia plochy na zamestnanca. Už zmenšenie z 10 m2 na 7 m2 nepripravuje ľudí o priestor, ale umožňuje investovať skôr do kvality a dizajnu. Podobne staršie, už stojace budovy, síce priamo neovplyvňuje rast cien stavebných materiálov, ale poplatky za služby a energie tu môžu byť vyššie ako samotné nájomné. Vtedy je ekonomickejšie presťahovať sa do energeticky úsporných, nových a kvalitnejších priestorov. Staršie objekty prechádzajú rekonštrukciami, aby opäť prilákali nájomcov, ale tu už vstupuje do kalkulácie spomínaná vyššia cena materiálov,“ hovorí Oliver Galata, riaditeľ kancelárskeho sektoru CBRE Slovensko.

 

 

  1. Pracovný štýl

 

Potrebujú vôbec ľudia na prácu kanceláriu? Nestačí im laptop a wi-fi v kaviarni? Záleží na forme a type práce. Firmy dnes preto smerujú k modelom tzv. „activity-based working“ alebo „fluid working“. Moderné pracovné priestory musia mať aj doplnkové služby, teda priestory pre jogu, fitness, relax, oddychové miestnosti, ale môžu mať aj vlastné hudobné štúdiá alebo herné miestnosti. Jednoducho viacero typov pracovných priestorov, ktoré sú vizuálne a materiálne dotvorené podľa želaní zamestnancov.

 

„Asi najjednoduchší spôsob, ako firmy zareagovali na pandémiu, je, že nastavili pravidlá kto a kedy má byť alebo nemusí byť v kancelárii. My v CBRE nazývame tento prístup „hybridnou prácou s mantinelmi“. Podľa našich analýz ho realizuje až 78 % veľkých spoločností s 10 000 a viac zamestnancami. Niektoré spoločnosti pristupujú k hybridnej práci s ohľadom na potreby tímov alebo konkrétne pracovné zameranie,“ uvádza Peter Gróf, Workplace Strategy Consultant, CBRE Slovensko.

 

Projekt OFFICE ROKA by sa ani tentokrát nezaobišiel bez podpory partnerov. Siedmy ročník súťaže podporujú spoločnosti XAL, Bavaris, Nespresso a TULI. Mediálnymi partnermi sú StartitUp a Hospodárske noviny.

 

V súčasnosti prebieha výber 10 finalistov odbornou porotou. Ocenenia budú udelené v štyroch kategóriách: Inovatívna kancelária, Kancelária ako DNA firmy, Zdravá kancelária a Absolútny víťaz OFFICE ROKA 2022. Viac informácií nájdete na https://www.officeroka.sk.