Technológie nie sú zárukou prežitia, treba sa sústrediť na ľudí.

Technológie nie sú zárukou prežitia, treba sa sústrediť na ľudí.

Hybridný spôsob práce tu zostane ešte dlho. Lídri firiem stratili kontakt so svojimi zamestnancami. Tímy pracujúce na diaľku tápajú, hoci ľudia si na prácu mimo kancelárií zvykli a radi by v nej pokračovali. Až 88 % biznis lídrov preto očakáva, že hybridný spôsob práce tu zostane aj po pandémii. Firmy, ktoré počítali s tým, že ide o dočasný stav, sa budú musieť prispôsobiť novej digitálnej firemnej kultúre.

 

  • 66 % vedúcich predstaviteľov firiem hovorí, že ich spoločnosť zvažuje redizajn kancelárií, aby sa prispôsobili hybridnému spôsobu práce.

  • 73 % zamestnancov si želá, aby mali možnosť práce na diaľku aj po skončení pandémie.

  • 67 % chce zároveň viac osobného kontaktu a spolupráce po pandémii.

 

O potrebe digitálnej transformácie biznisu sa hovorí roky, no pre väčšinu firiem išlo skôr o víziu bližšie neurčenej budúcnosti. Pre globálnu pandémiu sa v priebehu pár týždňov stala z budúcnosti prítomnosť. V prieskume, ktorý realizoval Microsoft ešte v roku 2016 uvádzalo až 70 % Slovákov, že ich zamestnávateľ im neumožňuje pracovať odkiaľkoľvek, pričom iba štvrtina opýtaných to zdôvodňovala chýbajúcim potrebným technickým vybavením. Mnohé firmy tak na zmenu spôsobu, akým pracujeme, neboli pripravené ani procesmi, ani zmýšľaním. Ak sa však biznis za rok fungovania v novom svete práce niečo naučil, tak je to skutočnosť, že kľúčom k úspechu digitálnej transformácie nie sú technológie, ale ľudia a tí potrebujú podporu.

 

„Digitálna transformácia nie je šprint, ale maratón. Mnohé firmy veria, že to, čo dnes prežívame, je dočasný stav a siahajú po provizórnych riešeniach. Alebo sa spoliehajú na to, že technológie vyriešia všetko za nich a keď sa tak nestane, vracajú sa k tomu, čo poznajú. Ibaže ceruzka a papier v novom svete práce nebude stačiť. Ten je založený primárne na dôvere a zodpovednosti za odvedenú prácu, aj preto je dôležité rozvíjať digitálnu firemnú kultúru a naučiť manažment a zamestnancov myslieť a pracovať inak,“ hovorí Ľuboš Krpelan, Business Lead slovenskej pobočky spoločnosti Microsoft.

 

 

Obývačková firemná kultúra

 

Pandémia ukázala, že najväčšou výzvou pri prechode na prácu z domu neboli technológie, ale práve zmena pracovných návykov zamestnancov. Firmy sa najviac obávali poklesu produktivity. Ako však ukázal Index pracovných trendov zostavený na základe výskumu realizovanému spoločnosťou Microsoft, až 8 z 10 lídrov v biznise tvrdí, že tieto obavy sa nepotvrdili a vo firme dokonca zaznamenali rovnakú alebo zvýšenú produktivitu. Postačuje to však na to, aby firma skutočne prosperovala?

 

Mnohí zamestnanci pracujú z domu už viac ako rok a čoraz častejšie sa sťažujú na to, že sa necítia byť spätí s firmou, že ich tím nefunguje a že na úlohách menej spolupracujú s kolegami.

 

„Výzvy, s ktorými sa zamestnanci dnes potýkajú, sú signálom kultúrnej zmeny, ktorá môže mať obrovský vplyv aj na samotný biznis. Znamená to totiž, že z biznisu sa vytrácajú inovácie. Odvážne myšlienky vznikajú vtedy, keď sa ľudia cítia byť pevnou súčasťou tímu, ale aj niečoho oveľa väčšieho, ako sú oni samotní. A ako môžu vznikať nové nápady vo firme, ktorej zamestnanci sa necítia byť jej súčasťou?“ pýta sa Ľuboš Krpelan.

 

Až 61% manažérov priznáva, že ani dnes ešte nevedia efektívne delegovať povinnosti a viesť virtuálne tímy. A práve spolupráca, či už v reálnom alebo digitálnom svete, bude primárnym fokusom manažérov, ktorí budú riadiť tímy pracujúce mimo kancelárií ešte dlho.

 

 

Sme flexibilní, no pracujeme viac

 

Klasický pracovný deň od deviatej do piatej je minulosťou. Potreba byť v spojení a komunikovať je počas práce z domu oveľa väčšia a môže skĺznuť až do celodenného kolotoča videohovorov, kedy reálne človek nemá čas vykonávať svoju prácu a jeho pracovný deň sa predlžuje.

 

Dáta o používaní aplikácie MS Teams, ktorú využívajú milióny profesionálov na celom svete, ukázali, že pracujeme viac cez víkendy a na konci pracovného dňa nedokážeme vypnúť počítač. Vyplynulo to z celkového nárastu konverzácií v MS Teams mimo pracovných hodín. Aktivita v aplikácii v čase po 17 hodine do polnoci dokonca narástla až o 69 %.

 

„Digitálna kultúra nie je o technológiách, ale o ľuďoch. Technológie dokážu fungovať nepretržite 24 hodín denne, ľudia nie. Sú spoločnosti, ktoré majú preto dedikovaných tím lídrov, aby dohliadli na to, že ich ľudia nespadnú do pasce pracovného kolotoča. Ich úlohou je podporiť zamestnancov, aby k svojim pracovným dňom pristupovali s väčšou flexibilitou a našli si čas aj na deti, koníčky či zdravie,“ dodala Klára Žižková, HR manažérka Microsoft Slovensko a Česká republika.

 

 

Kancelária ako spoločenský hub

 

Novému trendu práce odkiaľkoľvek sa postupne prispôsobujú aj kancelárie. Typické otvorené priestory sa vytrácajú, aby členitejšie prostredie poskytlo zamestnancom nielen dostatok inšpiratívnych podnetov na zdieľanie nápadov a na efektívnu spoluprácu, ale aj na sústredenú prácu. Aj táto zmena súvisí s postupným nástupom digitálnej kultúry vo firmách.

 

„Dnes, keď už si ľudia overili, že dokážu pracovať odkiaľkoľvek, sa aj úloha kancelárií mení. Microsoft na Slovensku sa koncom roka presťahoval do nových priestorov, ktoré sú navrhnuté v duchu filozofie, že pracovať možno odkiaľkoľvek. Sťahovanie bolo pre nás prirodzeným zavŕšením transformácie na digitálnu firemnú kultúru, ktorá je v prvom rade o ľuďoch. Aj preto v našom novom office dominujú priestory, ktoré majú kolegom slúžiť na socializáciu ako aj na sústredenú prácu. Kancelárie sú pre nás priestorom, kam ľudia chodia kvôli tomu, aby sa stretli s kolegami, klientmi a čerpali inšpirácie,“ priblížila Klára Žižková.

 

Nové priestory Microsoftu na Slovensku sa nachádzajú v zrekonštruovanej bývalej budove cvernovky Pradiareň 1900, ktorá je národnou kultúrnou pamiatkou. Pre Microsoft ide o symbolické spojenie.

„Rovnako ako Pradiareň 1900, aj Microsoft si prešiel obrovskou premenou. Prispôsobovanie sa novému svetu práce bolo náročné, no aj pandémia ukázala, že to stálo za to a dnes vieme svoje skúsenosti zdieľať aj s inými, ktorí sa na túto cestu digitálnej transformácie ešte len vydávajú,“ uzavrel Ľuboš Krpelan, Business Lead slovenskej pobočky spoločnosti Microsoft.