Ako budú vyzerať kancelárie v novej ére?

Ako budú vyzerať kancelárie v novej ére?

 

V novej ére kancelárií budeme počuť pojmy ako optimalizácia, digitalizácia, flexibilita, well-being či home office. Dobrou správou je, že stredobodom záujmu firiem bude stále človek – zamestnanec.

 

Chcú sa ľudia vrátiť do kancelárií? Alebo si zvykli na home office? „Ľudia pri odpovediach na tieto otázky zvažujú niekoľko faktorov. V CBRE ich označujeme ako hodnota zamestnávateľskej značky. Patria sem faktory ako napríklad lokalita, mentoring, kariérny rast, pracovné prostredie, plat, benefity, značka, firemná kultúra, pracovná doba a flexibilita, výkon či produktivita. V skratke, ide o súbor prvkov a benefitov, ktoré zamestnávateľ poskytne budúcemu zamestnancovi,“ vysvetľuje Tomáš Pecek, riaditeľ oddelenia architektúry a projektového manažmentu CBRE Slovensko a upozorňuje: „V novej ére kancelárií budú firmy hľadať najmä rovnováhu medzi flexibilitou a produktivitou.“

 

FLEXIBILITA JE PRE FIRMY KONKURENČNOU VÝHODOU

 

Dnes už ani najväčší skeptici nepochybujú o tom, že väčšia flexibilita je pre firmy konkurenčnou výhodou. Mnohých kvalifikovaných ľudí totiž odrádza nutnosť chodiť denne do práce. Častokrát radšej prejdú ku konkurencii s hybridným modelom. Stále sú tu však aj ľudia, ktorým doma chýbajú osobné stretnutia či tímová kreativita. Pracovné prostredie v novej ére spojí ľudí a tímy. Zamestnancom musí zabezpečiť taký komfort, aby sa im pracovalo rovnako dobre, alebo ešte lepšie, ako doma.

 

„Kancelárske priestory sa prispôsobujú novému štýlu práce spoločností. Či už je to vzhľad a štruktúra kancelárií, alebo aj nájomné podmienky, kľúčovým trendom je flexibilita. Preto vidíme nielen vyšší záujem o prenájom coworkingových priestorov, ale aj privátne kancelárie nájomcov sa postupne menia na ich vlastný „cowork“ so zdieľanými miestami a množstvom zasadacích, kreatívnych a spoločenských miestností. A viac ako nikdy predtým platí, že kvalitné pracovné prostredie v dobrej lokalite s infraštruktúrou motivuje zamestnancov k návratu do kancelárie, a zároveň výrazne prispieva k atraktivite spoločnosti na trhu práce,“ hovorí Adrian Bódis, country manager IMMOFINANZ, koncept myhive.

 

 

VĎAKA DIGITALIZÁCII PROCESOV DNES VIEME PRACOVAŤ ODKIAĽKOĽVEK

 

Pandémia ešte viac urýchlila prijatie práce na diaľku. Napokon, kancelárska práca – vrátane manažérskej – sa už takmer celá digitalizovala, čo ľuďom aj pred pandémiou umožňovalo pracovať prakticky odkiaľkoľvek. Firmy v novej ére kancelárií prehodnotia organizačné modely. Vzniknú nové normy a metriky, ktoré ukážu, či sú ľudia naozaj produktívni. Ide pritom prevažne o porovnávanie výsledkov práce z kancelárie a dištančnej práce. Do toho však vstupujú moderné technológie a zmena firemnej politiky. A to vrátane požiadaviek na bezpečnosť, výber mobilných zariadení a softvéru pre dištančnú prácu či príspevku na prácu z domu.

 

„Hybridný spôsob práce za posledné dva roky zasiahol prevažnú časť podnikov, ktorých zamestnanci vykonávajú duševnú prácu, no v Microsofte sme jeho výhody využívali omnoho skôr. Prieskum, ktorý sme realizovali ukazuje zdanlivo paradoxný trend: zamestnanci sa tešia z výhod časovej flexibility a komfortu, ktorý práca z domu prináša, no chýba im bezprostrednosť osobného kontaktu,“ vyjadril sa na margo tejto témy Petr Váša, manažér divízie Microsoft365 pre Českú republiku a Slovensko. 

 

Dopĺňa pritom aj to, že účel a funkcia kancelárií sa mení a koncipujeme ich ako sociálny hub, ktorý kombinuje možnosti uvoľnenej a kreatívnej atmosféry s priestorom na nerušenú prácu. „Dôležitým predpokladom pre úspešné zavedenie hybridnej práce je prepojenie technológií, firemnej kultúry a kancelárií tak, aby sa navzájom ovplyvňovali a dopĺňali pre spokojnosť, inovatívnosť a výkonnosť zamestnancov. Verím, že potenciál hybridnej práce bude aj v budúcnosti na Slovensku využívať čo najviac spoločností, pretože ho z hľadiska komfortu, efektivity a well-being parametrov považujem za optimálny,“ dodáva P. Váša.

 

V novej ére kancelárií sa teda stenčujú, ba až strácajú, hranice medzi formálnym a neformálnym fyzickým priestorom. Stierajú sa tiež hranice či rozdiely medzi prácou v kancelárii a dištančnou prácou. Mení sa firemná kultúra. Neoblomným faktom však ostáva aj to, že kancelárske prostredie bude aj naďalej zohrávať kľúčovú úlohu. Len v inej forme. Analytici CBRE zistili, že takmer 80 % spoločností očakáva, že zamestnanci budú prácu vykonávať zväčša v kanceláriách, prípadne v rovnakom pomere z domu a z kancelárie. Ak majú ľudia vytvorené kvalitné pracovné prostredie, chcú vo firme zostať.

 

DOKÁZALI FIRMY NA SLOVENSKU NABEHNÚŤ NA NOVÉ TRENDY?

 

Práve kvalitu pracovného prostredia už šiestym rokom propaguje súťaž OFFICE ROKA. Tá poukazuje na to, že aj na Slovensku existujú spoločnosti, ktorých pracovné prostredie je v súlade s aktuálnymi trendami a svojim zamestnancom ponúkajú atraktívne priestory, ktoré si zaslúžia pozornosť i ocenenie. Pracujete v kancelárii, ktorá je inšpiratívna? Prihláste sa do súťaže ešte dnes.

Prihlásenie do súťaže OFFICE ROKA je bezplatné, stačí vyplniť registračný formulár najneskôr do  28. februára 2022: https://www.officeroka.sk/sk/prihlasovaci-formular