Dynamický, informáciami nabitý program a množstvo otázok publika. Aj takto by sme mohli opísať nedávnu Konferenciu OFFICE ROKA, ktorá priniesla odpovede a užitočné rady ako motivovať ľudí k návratu do kancelárií či ako zlepšiť zamestnávateľskú značku. Tohtoroční víťazi OFFICE ROKA prezradili, ako k vytváraniu pracovného prostredia a k ľuďom pristupujú oni.!

„Trendy určujú smery, tendencie a vývoj celého trhu. Avšak skutočné potreby vašej spoločnosti a jej zamestnancov nemusia nutne nasledovať trendy len preto, že sú práve „in“. Dôležité je venovať pracovným priestorom a ľuďom dostatok času. Premyslieť, analyzovať, konzultovať a až potom „naskočiť na vlnu“. Výskumy i prax ukazujú, že ak má človek možnosť ovplyvniť zmeny a to, ako jeho pracovný priestor vyzerá, cíti sa v ňom lepšie, je spokojnejší a podstatne výkonnejší,“ uviedol v úvode diskusného fóra Peter Gróf, riaditeľ oddelenia Workplace stratégií, CBRE Slovensko.

Praktické skúsenosti aktuálnych víťazov OFFICE ROKA, Takeda Pharmaceuticals, Capexus SKALPE Euroservice, ale aj víťazov a nominovaných minulých ročníkov (SOFTEC, Wüstenrot), by bolo možné zredukovať do jednej vety: “K ZMENE MUSIA PRISPIEŤ VŠETCI“. Od manažérov až po nováčikov. Vo firme SOFTEC napríklad vytvorili pracovné skupiny zo zástupcov zamestnancov, ktorí si mohli pomenovať zasadačky a priestory. Ich potreby boli zohľadnené pri tvorbe dizajnu a dispozície kancelárií. V inej firme mohli, okrem iného, vyberať značku kávy, ďalší zamestnanci zase hlasovali napríklad za typ a značku ergonomického nábytku. Absolútne zásadné je zachovanie sociálnych a pracovných väzieb. Priestory slúžia aj na vytváranie vzťahov a stmeľovanie kolektívu. Na konferencii viackrát zaznelo, že tie najlepšie kancelárie majú domácku atmosféru, klubový až „obývačkový“ charakter.

Z publika opakovane zaznela otázka, či firmy svojich ľudí takto príliš nerozmaznávajú. Niekde účel plní vlastné fitness centrum, inde je to dostatok priestorov na nerušenú prácu, no často stačí „iba“ rešpektovať základné princípy biofilického dizajnu. Ako totiž zdôraznil Peter Píš, International Sales Manager, XAL Eastern Europe, nesprávne osvetlenie, zlá akustika a kvalita vnútorného ovzdušia znižujú produktivitu až o 15 %. „Rozlišujeme tri kategórie, ako biofilický dizajn vplýva na chod vašej firmy: 1. zlepšuje wellbeing a znižuje stres, najmä dlhodobý, 2. dokáže zvýšiť mentálny výkon, vie podporiť pamäť, pozornosť a kreativitu, 3. zvyšuje spokojnosť, teda ľudia sa v priestoroch rešpektujúcich biofíliu cítia lepšie. Skúste nájsť spôsoby, ako vo vašich kanceláriách uplatniť čo najviac vzorcov biofilického dizajnu. Pomôže to všetkým vašim ľuďom bez rozdielu,“ odporúča Michal Matloň, Place & Architecture Psychologist, theLivingCore.


 
 

Peter gróf, workplace trends