OFFICE ROKA 2022: Pracovný štýl

Potrebujú vôbec ľudia na prácu kanceláriu? Nestačí im laptop a wi-fi v kaviarni? Záleží na forme a type práce. Ale aj na iných faktoroch, ktoré nie sú ešte dobre preskúmané. Napríklad na rivalite medzi ľuďmi v ofise a ich kolegami na home office.

Firmy dnes smerujú k modelom activity-based working (ABW) alebo fluid working. Viaceré spoločnosti narazili na nepochopenie výhod pracovného prostredia založeného na konkrétnych aktivitách (ABW). Nepochopenie zo strany zamestnancov. Pri oddeľovaní faktov od nepodložených obáv, je potrebné staviť na edukáciu a empatiu. A na hľadanie rovnováhy. Napríklad medzi pomerom otvorených a uzatvorených priestorov. Ten sa líši od odvetvia k odvetviu a od klienta ku klientovi. Povedzme právnické firmy môžu použiť ABW s pomerom 80 % dedikovaných kancelárií k 20 % pracovných staníc, aby mali zamestnanci viac súkromia. Technologickej spoločnosti môže vyhovovať 5 % samostatných kancelárií na 95 % nepridelených kolaboratívnych pracovných miest.

Z prieskumu CBRE vyplýva, že 60 % respondentov uprednostňuje hybridnú prácu. Iba 28 % uviedlo, že prioritizuje vyvážený mix práce v kancelárii a práce na diaľku, 24 % opýtaných deklarovalo, že väčšinu času chcú tráviť v kancelárii (24 %) a iba 5 % by chcelo robiť väčšinou alebo úplne dištančne.

Moderné pracovné priestory musia mať aj doplnkové služby (tzv. amenities), teda priestory pre jogu, fitness, relax, oddychové miestnosti, ale môžu mať aj vlastné hudobné štúdiá alebo herné miestnosti. Firmy už mávajú viacero typov pracovných priestorov, ktoré sú navyše vizuálne a materiálne dotvorené podľa želaní zamestnancov.

Dizajn a dispozícia kancelárií budú musieť byť prepracované tak, aby vytvárali jedinečné zážitky, aby vytvárali pre zamestnancova akési kultúrne centrum alebo klubovňu. Budú destináciou, v ktorej sa nachádza množstvo vzájomne prepojených a co-workingových pracovných priestorov s vylepšeným vybavením a štýlovým pracovným prostredím. V súdobých kanceláriách je vytváraná rovnováha medzi rôznym typom socializačných HUB-ov a zasadačkami na spoluprácu a priestormi pre sústredenú prácu a individuálny relax.

„Asi najjednoduchší spôsob, ako firmy zareagovali na pandémiu, je, že nastavili pravidlá kto a kedy má byť alebo nemusí byť v kancelárii. My v CBRE nazývame tento prístup „hybridnou prácou s mantinelmi“. Podľa našich analýz ho realizuje až 78 % veľkých spoločností s 10 000 a viac zamestnancami. Niektoré spoločnosti pristupujú k hybridnej práci s ohľadom na potreby tímov alebo konkrétne pracovné zameranie,“ uvádza Peter Gróf, Workplace Strategy Conzultant, CBRE Slovensko

#workstyle #abw #fluidworking #amenities #hybridworking #homeoffice #cluboffice #openplanoffice #coworking