Konferencia OFFICE ROKA bola hlavne o ľuďoch a motivácii

Dynamický, informačne nabitý program a množstvo otázok publika. Tohtoročná konferencia OFFICE ROKA priniesla odpovede a užitočné rady ako motivovať ľudí k návratu do kancelárií či ako zlepšiť zamestnávateľskú značku.

Oplatí sa naskočiť na každý nový trend?

„Trendy určujú smery, tendencie a vývoj celého trhu. Avšak skutočné potreby vaše spoločnosti a jej zamestnancov nemusia nutne nasledovať trend len preto, že sú práve „in“. Dôležité je venovať pracovným priestorom a ľuďom dostatok času. Premyslieť, analyzovať a konzultovať a až potom „naskočiť na vlnu“. Výskumy i prax ukazujú, že ak má človek možnosť ovplyvniť zmeny a to, ako jeho pracovný priestor vyzerá, cíti sa v ňom lepšie, je spokojnejší a podstatne výkonnejší,“ uviedol v úvode diskusného fóra Peter Gróf, riaditeľ oddelenia Workplace stratégií, CBRE Slovensko.

K zmene musia prispieť všetci

Praktické skúsenosti aktuálnych víťazov OFFICE ROKA, Takeda Pharmaceuticals, Capexus SK a ALPE Euroservice, ale aj víťazov a nominovaných minulých ročníkov (SOFTEC, Wüstenrot), by bolo možné zredukovať do jednej vety: k zmene musia prispieť všetci. Od manažérov až po nováčikov. Absolútne zásadné je zachovanie sociálnych a pracovných väzieb. Priestory slúžia aj na vytváranie vzťahov a stmeľovanie kolektívu. Viackrát zaznelo, že tie najlepšie kancelárie majú domácku atmosféru, klubový až „obývačkový“ charakter. Napokon firemná kultúra je postavená hlavne na osobných - pracovných a nepracovných - interakciách.

Zohľadnite reálne potreby ľudí

Čím môžu súperiť o kvalifikovaných ľudí na trhu práce štátne inštitúcie s komerčným prostredím? Vzhľadom na systém odmeňovania je kľúčové predovšetkým pracovné prostredie. Ako potvrdil Viktor Novysedlak, Executive Director z Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, ktorá sídli v áčkovej kancelárskej budove (Twin City B), platia rovnaké zásady a odporúčania, ako pre súkromný sektor. Dôležité je zapojiť zamestnancov do vytvárania pracovného prostredia a v čo možno najväčšej miere reagovať na ich pripomienky a požiadavky. Všetko to prispieva aj k budovaniu zamestnávateľskej značky (employer branding).

Vaši zamestnanci sú ľudské bytosti

Odborní spíkri sa zhodli, že v kanceláriách často stačí „iba“ rešpektovať základné princípy biofilického dizajnu. Ako zdôraznil Peter Píš, International Sales Manager, XAL Eastern Europe, nesprávne osvetlenie, zlá akustika a kvalita vnútorného ovzdušia znižujú produktivitu až o 15 %.

„Rozlišujeme tri kategórie, ako biofilický dizajn vplýva na chod vašej firmy: 1. zlepšuje wellbeing a znižuje stres, najmä dlhodobý, 2. dokáže zvýšiť mentálny výkon, vie podporiť pamäť, pozornosť a kreativitu, 3. zvyšuje spokojnosť, teda ľudia sa v priestoroch rešpektujúcich biofíliu cítia lepšie. Skúste nájsť spôsoby, ako čo najviac vzorcov biofilického dizajnu uplatniť vo vašich kanceláriách. Pomôže to všetkým vašim ľuďom bez rozdielu,“ odporúča Michal Matloň, Place & Architecture Psychologist, theLivingCore.

Rečníci a rečníčky sa na podujatí Konferencia OFFICE ROKA zhodli, že návrat do kancelárie má byť nevynútený a vnútorne motivovaný. Existujú tri hlavné faktory, ktoré ľudí motivujú chodiť do kancelárií:

1. socializácia s kolegami. Človek je sociálny tvor a potrebuje aj neformálne interakcie

2. stretnutia formálneho typu. Opäť ide interakciu tvárou v tvár so zákazníkmi, klientami či nadriadenými, ktoré nemôžu byť dlhodobo nahradené online konferenciami,

3. vzájomné učenie sa. Mnohé poznatky ľudia získavajú od kolegov a len vďaka prítomnosti na pracovisku pochopia interné procesy a firemnú kultúru.