Peter Gróf: Firmy si viac zakladajú na tom, aby mali zelené kancelárie
/Na koncepcii kancelárie sa podieľala realitno-konzultačná spoločnosť CBRE Slovensko a s jej zástupcom, Petrom Grófom, ktorý pôsobí Head of Workplace Strategy, sa rozprával portál Startitup.
Hneď prvá vec, ktorú sme si všimli v SOFTECu, bolo obrovské schodisko a priestor, ktorý nazývajú Lúka. O čo presne ide a aké má využitie?
Podobné priestory v spoločnostiach vznikajú s cieľom vytvorenia nejakého hubu alebo srdca tej spoločnosti. Zamestnanci sa tam stretávajú, majú aj pódium a viete, že tam usadíte veľa ľudí. Môže tam byť aj firemná prezentácia alebo iná akcia. Počas obeda sa na Lúke stretávajú ľudia, môžu sa tam najesť vo dvojici, ale aj po pracovnej dobe môžu mať napríklad premietanie filmu alebo iné firemné aktivity.
Takéto námestie má rôznorodé využitie. Môže pomôcť napríklad aj pri budovaní vzťahov medzi kolegami?
Áno, vytvára sa socializačný priestor, kde sa ľudia nestretávajú len kvôli práci, ale aj kvôli rôznym teambuildingovým aktivitám. Tvorí sa tam kultúra spoločnosti a často to definuje práve to, ako sa v nej ľudia cítia. Dôležitým elementom je však práve vertikálne interiérové schodisko, ktoré prepája podlažia v rámci spoločnosti. Zvýši to efektívnosť v komunikácii. Veľakrát tam niekoho náhodne stretnete a, aj keď neplánovane, vyriešite niečo, na čo ste predtým možno zabudli. Čiže opäť to zvyšuje produktivitu a zrýchľuje výmenu informácií, ako aj budovanie vzťahov medzi zamestnancami.
Firma SOFTEC vyhrala v súťaži OFFICE ROKA v kategórii Zdravá kancelária. Vidíme, že sa kladie čoraz väčší dôraz na zelené a zdravé kancelárie. Čo to presne znamená a je pre firmy prestíž mať takéto kancelárie?
Zelená kancelária je primárne o tom, že do nej prinášate čo najviac prvkov prírody. Napríklad veľa živých kvetov. Okrem toho, že to je pekné, tak to prináša relax pre oči, znižuje stres a niektoré druhy rastlín dokážu aj veľmi efektívne znižovať CO2. Dokonca sú na to aj štúdie. Jedna bola o tom, že mali dve skupiny pacientov s rovnakým ochorením. Jedna skupina mala výhľad na ďalšiu budovu a parkovisko, tá druhá na stromy, veľa zelene a les. Pri druhej skupine boli pozorované nižšie úrovne bolesti a rýchlejšie zotavenie.
Napríklad v SOFTECu majú machové steny, ktoré sú tiež súčasťou mnohých moderných kancelárií. Je aj toto súčasť zeleného officu?
Áno, je to primárne o tom, že do priestoru vnesiete zelený prvok a pocit niečoho živého. Aj keď treba povedať, že väčšina machových stien sú už mŕtve machy, ktoré sú striekané konzervačnými látkami, aby si držali svoju farbu, objem a podobne. Je dôležité zvážiť náročnosť na údržbu a potrebu obnovy po určitom období. Ale áno, pohľad na niečo zelené, ako je machová stena, zlepšuje pracovné prostredie. Niekedy to spoločnosti využívajú aj vo svojom brandingu, kedy si napríklad na zelenú stenu dajú svoje logo.
Pôvodné rozloženie open space a pár veľkých zasadačiek čoraz častejšie dopĺňajú 1on1 mítingovky či súkromné priestory. Aké sú výhody takýchto priestorov a budú v budúcnosti pribúdať?
Keď sa na to pozrieme z hľadiska dát, ktorých máme v CBRE mnoho, tak vidíme, že sa stretnutia najčastejšie odohrávajú v malých skupinách do troch alebo štyroch ľudí. Mítingy sú viac hybridné, vždy je niekto online, čo znamená, že skupina sa fyzicky ešte zmenšila, ale zasadačky tomu neboli prispôsobené. To, čo dnes firmy vo veľkom robia, je práve reštrukturalizácia priestoru a optimalizácia veľkosti zasadačiek, kedy je tých menších viac. A pomáha to aj priestoru. Ak ho máte veľký a nechcete stavať priečky, tak riešením sú rôzne búdky, kóje a podobné veci. Nemusíte tak upravovať osvetlenie, vzduchotechniku či iné prvky. Pokiaľ máte veľký open space, v ktorom sedí veľa ľudí, tak je vhodné ho rozdeľovať práve takýmto spôsobom. Priestor vizuálne rozdelíte a zároveň dáte ľuďom do ich bezprostrednej blízkosti možnosť, kde sa stretnúť alebo si vybaviť telefonát.
Mnoho kancelárií už využíva aj bookovacie systémy na zasadačky či meranie CO2 vo vzduchu a podobne. Aké súčasti tvoria modernú kanceláriu, aj podľa kritérií poroty OFFICE ROKA?
Oblastí, ktoré tvoria modernú kanceláriu, je veľa. Jedna môže mať za cieľ znižovať CO2 stopu. Firmy, ktoré vyhľadávajú tieto kvality, pôjdu do takej budovy, ktorá im zabezpečí zelenú energiu, pasívne tienenie budovy alebo odpadové hospodárstvo vo vyššom štandarde.
Ďalšou veľkou kategóriou sú technológie a infraštruktúra budovy. Zaujímavou vecou je napríklad meranie CO2 – v jednotlivých miestnostiach sú senzory, ktoré ho merajú.
Inteligentný offis už predtým, ako to vy začnete cítiť, začne do miestnosti vháňať čistý vzduch. Ešte inteligentnejší offis nebude čistý vzduch brať z vonka, ale z miestnosti, ktorá nie je využívaná – a nemusí ho preto chladiť alebo ohrievať.
Všeobecne dôležité sú práve zelené kancelárie. Vidíme to aj pri nastupujúcej generácii, pre ktorú je dôležitá spoločenská zodpovednosť. Tých aspektov pre kvalitné kancelárie je však veľmi veľa.
Vyberajú si ľudia firmy aj podľa budovy, v ktorej sídlia? Aký význam prisudzujete kanceláriám? Sú súčasťou firemnej DNA?
Nemyslím si, že je to úplne rozhodujúci faktor pri rozhodovaní sa potenciálneho zamestnanca, ale je jedným z nich. Firma s peknými a zdravými kanceláriami má určite konkurenčnú výhodu. Mnoho firiem kancelárie využíva ako nástroj pri hiringu a aj pri udržaní ľudí. Keď potenciálni zamestnanci vidia dobré pracovné prostredie, tak majú vyššiu tendenciu prísť do firmy pracovať.
A pokiaľ už vo firme pracujú a vidia, že firma priestor neustále zlepšuje a stará sa o zamestnancov, tak majú menšie nutkanie odísť do iného prostredia aj za cenu vyššej mzdy. Čiže sedieť v budove, ktorá je uhlíkovo neutrálna, je už o tom, ako sa chce firma poziciovať na trhu.
Téma pracovného prostredia sa stáva z roka na rok dôležitejšou aj vďaka projektom ako OFFICE ROKA. Venuje sa jej na Slovensku dostatočná pozornosť?
Postupne sa to zlepšuje, prichádzajú k nám aj trendy zo zahraničia a vznikajú tu naozaj pekné veci. Vidíme to aj v súťaži OFFICE ROKA.
Moderné ekologické budovy sú typické pre väčšie mestá. Aký je rozdiel vo vnímaní medzi Bratislavou a inými mestami?
V posledných rokoch vidíme, že sa vyrovnávajú rozdiely v regiónoch. Veľké firmy, ktoré majú offis v Bratislave, ale majú pobočky aj v menších mestách, tak majú rovnako kvalitné kancelárie či v Bratislave alebo v Banskej Bystrici.
V rámci súťaže OFFICE ROKA ste určite videli desiatky inšpiratívnych priestorov. Čo by sa malo zlepšiť v kanceláriách slovenských firiem?
Malo by sa zlepšiť pochopenie potreby pre tichú a sústredenú prácu zamestnancov. Tu vidím najväčší priestor na zlepšenie.
Red krátené, Autor: Andrea Jánošíková, Zdroj a plná verzia článku: StartitUp